Gra decyzyjna Wybory Samorządowe

 Gra planszowa wybory samorządowe jest dedykowana do prowadzenia szkoleń związanych z zarządzaniem ryzykiem. Uczestnicy kursów zdobywają doświadczenie w prowadzeniu rejestru ryzyka, odpowiednim reagowaniu do zaistniałych wydarzeń, przewidywania skutków swoich decyzji. Gra podzielona jest na dwie części planszową, która jest prowadzona w trakcie szkolenia, wraz z omówieniem oraz platformą webową, która pozwala dla projektu dokonać analizy probabilistycznej metodą Monte Carlo. 

Gra jest objęta nieodpłatną licencją pro bono >>

Zasady gry:

Każdy z graczy otrzymuje swoją planszę, która podzielona jest na trzy obszary:

  • Harmonogram
  • Rejestr ryzyka
  • Zasoby

 Oprócz tego otrzymuje budżet na zarządzanie ryzykiem w wysokości 20 ₡ (czytaj: kasy - waluta użyta w grze), kierownika projektu oraz listę zidentyfikowanych ryzyk po przeprowadzeniu analizy jakościowej.

Zadaniem dysponenta ryzyka, w którego wciela się gracz, jest doprowadzenie do wykonania wszystkich prac przed wyborami samorządowymi, zachowując przy tym, jak największą pulę rezerwy budżetowej. Za przekroczenie terminu, analogicznie do realiów, płaci wykonawca karę umowną. Jednak nadmierne wydłużenie czasu realizacji prowadzi do zerwania umowy. Dysponent ryzyka, będący prawą ręka kierownika projektu, musi zapobiegać skutkom ewentualnych ryzyk, minimalizować straty, maksymalizować zyski, a przy tym bacznie zwracać uwagę na czas realizacji projektu.

Celem realizowanego projektu jest pilotażowe wdrożenie systemu elektronicznego oddawania głosów w wyborach samorządowych, tak, aby ich wyniki mogły być przekazywane do opinii publicznej natychmiast po zamknięciu lokali wyborczych.

 Gra zawiera wiele elementów interakcji z innymi graczami, każdy reprezentuje innego dostawcę, którzy konkurują w ramach przetargu Państwowej Komisji Wyborczej. Ziszczające się zdarzenia są losowane przez trenera specjalnymi kartami i rozkładane na planszy wydarzeń. Mogą być pozytywne dla celu projektu (szanse) oraz negatywne (zagrożenia). Przeciwdziałanie niekorzystnym sytuacjom i wzmacnianie pozytywnych zdarzeń odbywa się zgodnie z metodyką zarządzania ryzykiem.

 Z dydaktycznego punktu widzenia, gra ma na celu ukształtować właściwe postawy u uczestników kursu, pozwala zdobyć doświadczenie, jest pewnego rodzaju symulatorem prawdziwego projektu. Każdy gracz po doświadczeniu skutków może sprawdzić "a co by było gdyby". W czasie zajęć zaleca się rozegranie trzech tur:

  • Pierwsza, bez planów zarządzania ryzykiem, mająca na celu zorientowanie się w skutkach braku działań ze strony kierownictwa projektu;
  • Druga, gdzie uczestnicy testują różne plany dla poszczególnych ryzyk;
  • Trzecia, w której dobierają plany adekwatnie do zdobytego doświadczenia i wiedzy.

Na koniec następuje omówienie i prezentacja symulacji Monte Carlo dla zastosowanych strategii. Symulator  generuje wiele scenariuszy dla każdej strategii i prezentuje wyniki w postaci wykresu dla czasu realizacji oraz kosztów zarządzania ryzykiem. Symulator dostępny jest na stronie internetowej pod adresem http://www.gry.dotproject.net.pl.

Czas trwania kursu wraz z grą wynosi 8h lekcyjnych.

Sama gra wraz z omówieniem około 3 godziny lekcyjne.

Wspierane metodyki zarządzania ryzykiem: PMBOK, IPMA, M_o_R, PRINCE2.

Kurs ma na celu przygotować zespoły projektowe do zarządzania ryzykiem.  Jest także wprowadzeniem do warsztatów związanych z wdrożeniem modułu Risk w webowej aplikacji dotProject służącej do zarządzania projektami. 

Uczestnik poprzez udział w grze decyzyjnej uczy się poprzez zabawę. Jest to najskuteczniejsza forma zdobywania kwalifikacji i doświadczenia nie licząc udziału w rzeczywistych przedsięwzięciach.

 Plan zarządzania ryzykiem dla gry Wybory Samorządowe zawierający analizę ilosciową metodą Monte-Carlo >>

 Symulacja Monte Carlo dla gry >>

no Rozgrywka z Kołem Naukowym Politechniki Śląskiej (konieczne jest konto na Facebook) >>

 

Przeczytaj dlaczego warto używać symulacyjnych gier decyzyjnych na szkoleniach >>

 

W załącznikach znajdują się materiały poligraficzne  oraz instrukcja do wytworzenia gry, instrukcja prowadzenia rozgrywki, prezentacja dla uczestników oraz ściąga dla prowadzącego. Wszystko co potrzebujesz, aby samodzielnie prowadzić grę. Nie zapomnij zapoznać się z bezpłatną licencją do gry, która wymaga wypełnienia aktu na rzecz organizacji pożytku publicznego. 

Gra jest objęta nieodpłatną licencją pro bono - czytaj >>

Zapraszam również na warsztat, na którym nauczysz się prowadzić efektywnie szkolenia z grami decyzjnymi, umiejętnie je dobierać do sytuacji, a także projektować własne w celu rozwiązania konkretnych problemów. Aktualne terminy szkoleń znajdują się po lewej stronie. 

Pliki do pobrania

Poniżej znajdują się pliki do wykonania własnego egzemplarza gry.

ZałącznikWielkość
Elementy do gry.pdf151.92 KB
Instrukcja gry.pdf602.52 KB
Karty do wydruku.pdf735.68 KB
Kierownicy1.pdf6.2 MB
Kierownicy2.pdf5.47 MB
Plansza trenera.pdf119.99 KB
Plansza.pdf211.28 KB
Rejestr dla uczestników3.pdf384.73 KB
Rewers kart.pdf13.89 MB
MC Ryzyko w projekcie.xls421 KB
Wybory Samorządowe - miniwykład.pptx593.44 KB
Wykonanie elementów.pdf187.16 KB